AZ ELSŐ NAPOK, HIVATALI ÜGYEK
Pénteken
reggel találkozott a csapat az Adóhivatal előtt, és a szintén velünk
tartó svéd MediCarrera képviselő segítségével bevetettük magunkat a svéd
hivatali rendszerbe. Ez lényegesen egyszerűbbnek bizonyult, mint
vártuk. A család minden tagjának jelen kellett lenni személyesen,
kitölteni egy adatlapot, bemutatni az útleveleket, a házassági- és a
gyerekek születési anyakönyvi kivonatát, amiket lemásoltak. Ezekből a
dokumentumokból Erika édesanyja javaslatára, aki anyakönyvvezető, friss
példányokat kértünk még odahaza, mert most már többnyelvű formátumban
állítják ki (magyar-angol-francia). Ennek itt nagyon örültek a
hivatalban. Az egész svédországi ügyintézés első és legfontosabb célja,
hogy megkapjuk a személyi számot (personnummer), ami hasonlít a magyar
személyi számhoz: hat számjegy a születési év-hó-nap plusz négy
számjegy a végére. Ez annyira fontos itt, hogy enélkül gyakorlatilag
semmit sem lehet elintézni, mondhatni enélkül "nem lehet élni"
Svédországban. A svéd rendszer abból a szempontból jobban szervezett
mint a magyar, mert nem kell mindenhez külön szám (adószám, TB szám),
ezt mindet ez az egy helyettesíti itt. A személyi szám központilag
nyilvántartott, vagyis mindenki, akitől valami szolgáltatást rendel az
itt élő polgár, a nyilvántartótól szerzi be az információt, hogy valós
személyről van-e szó. A lekérdezés számítógépes rendszeren keresztül
egyetlen pillanat alatt zajlik. Személyi szám kell a
bankszámlanyitáshoz, társadalombiztosításhoz, az előfizetéses
szolgáltatásokhoz (telefon, internet), a bevásárlóközpont pontgyűjtő
kártyájához, de még a kórházi informatikai rendszerbe történő
regisztrációhoz is. A bűvös szám 7-10 napon belül megérkezik, levélben.
BANKÜGYEK
A
bankszámlanyitás (Hudiksvalls Sparbank) sok élménnyel és tapasztalattal
gazdagított, és nemcsak abból a szempontból, hogy ezt végre teljesen
egyedül, és csak svédül (az angolt nem hívva segítségül) sikerült
elintézni, hanem abban a tekintetben is, hogy ismét bebizonyosodott,
mekkora különbségek vannak a magyar és külföldi bankok üzletpolitikája
között. Itt tudtam 0 egyenleggel számlát nyitni, és a bankszámlánál nem
létezik havi számlavezetési díj vagy csomagdíj. Az igényelt VISA
kártyát és a feleségem társkártyáját egy héten belül kiküldték postán,
amit az első használatnál kellett a bankban aktiválni. A kártyák éves
díja a magyarországival egyező nagyságú. Természetesen nincs
kártyahasználati díj a kártyás vásárláskor, de az automatából történő
készpénzfelvételkor sem! Ez úgy értendő, hogy Svédországon belül
bármelyik bank bármelyik automatájából tetszőleges alkalommal vehetünk
fel készpénzt. Javasolták is, hogy nem kell egyszerre sok készpénzt
kivenni, inkább többször kisebb összegeket. A visszaélések
(kártyalopás) megelőzése céljából természetesen van napi ill. heti
készpénzfelvételi limit is. A számlához adtak egy kis kódgenerátort,
amit az internetes bankoláshoz kell használni, akkora és úgy fest mint
egy közepes kavics. A netbanknál a bejelentkezéshez nem kell a hosszú
bankszámlaszámot megjegyezni, erre is a személyi számot használják. A
kódgenerátor a biztonságos bankoláshoz kell, ez személyes PIN kóddal
működik és minden tranzakcióhoz új kódot lehet vele generáltatni.
Nagyon egyszerű a használata, kipróbáltuk. Az internetes bankolást
egyébként mindenki előszeretettel alkalmazza, a szolgáltatók is ezt
preferálják. Kiküldik a számlát, amin szerepel egy számlakiállítási díj
(pl. 25 korona), és egy udvarias javaslat, hogy ezt megspórolhatom, ha
nem kérek papírszámlát, hanem mindent elektronikusan intézek (az
e-számlát persze kinyomtathatom magamnak, ha akarom). A netbanknak
sincs semmilyen díja, a számlákat akár eseti akár rendszeres átutalási
megbízással fizetve költségmentesen bankolhatunk. Egyedül a nemzetközi
átutalásnál számítottak fel díjat, 100.000 Ft után 10 koronát (270
Ft)... ez is töredéke az OTP-nél megszokott nemzetközi tranzakciós
díjnak.
MOBILTELEFON
A
mobiltelefon beszerzése sem volt bonyolult, ehhez még személyi szám sem
kellett (feltöltőkártyásat kerestünk), itt a szolgáltatók közül egy
olyat választottunk (halebop), aki ugyan nem a legnagyobb cég, nincs is
saját hálózata, hanem a legnagyobb szolgáltató (TELIA) rendszerét és
lefedettségét élvezi, ugyanakkor olyan áron kínál feltöltőkártyás
szolgáltatást és percdíjakat, mint más nagy cégeknél az előfizetéses
rendszer. Vezérelv volt az is, hogy a már itt élő magyarok is ide
szegődtek, a tapasztalataik kiválóak voltak (ráadásul a haleboppal
voltak az ügyfelek a legelégedettebben a mobilszolgáltatók közül
2008-ban a SKI -Svenskt Kvalitetsindex- felmérése szerint), és nem
utolsósorban, így a kis hudiksvalli magyar kolónia minden tagja 0
korona percdíjjal beszélhet egymással. Hívásonként csak egy kapcsolási
díj van, ami kb. 14 forintnyi díj, és ennyi. Minden más svéd
telefonszámra a percdíj 59 öre, vagyis 16.50 Ft. Ahhoz, hogy ezt a
kedvező díjat tartani lehessen, 30 naponta legalább egyszer fel kell
tölteni a kártyát minimum 50 koronával (ez kb.1400 Ft), amit nyilván
teljesen le lehet beszélni. Ha úgy tekintjük, ez az "előfizetési" díj.
Ha nem tölti fel a kártyát az ügyfél, akkor annyi történik, hogy a
percdíj felmegy 2 koronára (56 Ft) minden hálózatba, a következő
töltésig. Sajnos kártyafüggetlen telefonunk nem volt Magyarországon,
így vennünk kellett kettőt, ezek mindig drágábbak így, ha nem
előfizetéssel együtt vesszük meg, de ezt be kellett vállalni.
INTERNET
Az
internet kicsit macerásabb volt. Ehhez meg kellett várni a személyi
számot. A bérelt lakásokban be van vezetve a szélessávú vezetékes
internet, ott villogott hívogatóan az előszobafalon a kis dobozka, arra
várva, hogy kábelt dugjunk bele. Az internetszolgáltatók között
válogatva a Bahnhofra szavaztunk, akinek a kórházból írtunk egy
megrendelőt e-mailen, majd gyors választ követően várnunk kellett egy
ideig, mire életre kelt a vonal. A beállításokkal is elvacakoltunk egy
darabig, mire a vezetékvégből egy router segítségével a lakáson belül
használható vezeték nélküli internet lett, de végre megbízhatóan
működik a rendszer, és elég gyors is: letöltés: 30 Mbit/s, feltöltés 5
Mbit/s, korlátlan adatforgalom, a havidíj: 268 korona (7500 Ft).
Kiegészítés:
A Bahnhof néhány hónap múlva szerződésmódosítást ajánlott,mert ezt a
csomagjukat megszűntették. Az új csomag: Fel-/Letöltés is 30Mbit/s 289
sek/hó díjért, továbbra is korlátlan adatforgalommal.
TV
Kábeltelevíziót
nem kellett rendelnünk, egy alapcsomag benne van a lakás bérleti
díjában (csakúgy mint a fűtés és a víz, lépcsőháztakarítás illetve
szemétszállítás). Tudjuk, hogy van egy mindenki által külön fizetett TV
adó is, erről még egyelőre nem kaptunk csekket. Foghatók a
legfontosabb svéd állami csatornák és néhány kereskedelmi is, összesen
vagy 10 csatorna. Van (nagyobb) gyerekeknek való Cartoon Network és a
felnőtteknek Viasat 3, Viasat 6, Viasat Nature, MTV (nem, nem a Magyar
TV, hanem a Music TV). A svéd szövegértés egyik legjobb módszere a TV
nézés, igaz, hogy az esti filmeket nem szinkronizálják, hanem svéd
felirattal mennek. Nem baj, az angolt is lehet így gyakorolni.
AZ ELSŐ SVÉD BÚTOROK
Mivel
nem sok bútort hoztunk magunkkal, szükséges volt néhány alapvető
beszerzés. Választásunk a JYSK-re esett, egyrészt mert IKEA nincs a
városban, másrészt ha akciókat találunk, sokat meg tudunk náluk
takarítani. Az akciókat nagyon érdemes figyelni, az amúgy sem
csillagászati árakat időnként megfelezik, és ekkor nagyon megéri
hozzájuk menni. Szerencsére nem egyszerre áraznak le mindent, így
minden hónapban lehet valami kicsit venni, amit jobban kibír a családi
kassza is. Étkezőasztalt és székeket, ágyat és matracokat,
éjjeliszekrényt vásároltunk valamint függönyöket, apró szükséges
kiegészítőket. A JYSK-kel kapcsolatban volt egy érdekes élményünk. A
bolt dolgozói már jól ismertek bennünket, annyit jártunk oda
méricskélni, számolgatni, és időnként venni ezt-azt. Már ismerősként
mosolyogva köszöntöttek, és mindig készségesen segítettek, néha el is
beszélgettünk, ők is kérdezték, honnan jött ez a sok új arc a városba.
Egyik alkalommal egy árleszállításnál megvettük az étkezőasztalt a 4
székkel, és elégedetten vittük haza. Néhány nappal később döbbenten
láttuk a hirdetőújságban, hogy még lejjebb, sokkal lejjebb vitték az
árat, az eredeti ár felére! Rettentő mérges lettem. Pár nap múlva újra
arra jártunk, valami más ügyben, és akkor az egyik eladóval beszélgetve
szóvá tettem, mennyire dühös voltam rájuk emiatt. Az eladónő
mosolyogva nyugtatott meg: ne izguljak, csak hozzam be a blokkot, mert
náluk árgarancia van! Vagyis ha egy áru ára lemegy, de a vásárló azt az
árleszállítás előtt 14 napon belül vásárolta a magasabb áron, akkor a
blokk ellenében egyszerűen visszaadják a különbözetet (levásárolható
ajándékkártya formájában). Szerencsére még nálam volt a blokk, így lett
az a furcsa helyzet, hogy kifelé menet egy üzletből "gazdagabb"
voltam, mint amikor bementem! Mindenesetre a következő nagyobb tétel
vásárlásánál már megsúgta az eladó, mikor lesz ez is féláron...
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése