2009. január 30., péntek

Hivatali ügyek, bank, telefon, internet, TV, bútorok

AZ ELSŐ NAPOK, HIVATALI ÜGYEK

Pénteken reggel találkozott a csapat az Adóhivatal előtt, és a szintén velünk tartó svéd MediCarrera képviselő segítségével bevetettük magunkat a svéd hivatali rendszerbe. Ez lényegesen egyszerűbbnek bizonyult, mint vártuk. A család minden tagjának jelen kellett lenni személyesen, kitölteni egy adatlapot, bemutatni az útleveleket, a házassági- és a gyerekek születési anyakönyvi kivonatát, amiket lemásoltak. Ezekből a dokumentumokból Erika édesanyja javaslatára, aki anyakönyvvezető, friss példányokat kértünk még odahaza, mert most már többnyelvű formátumban állítják ki (magyar-angol-francia). Ennek itt nagyon örültek a hivatalban. Az egész svédországi ügyintézés első és legfontosabb célja, hogy megkapjuk a személyi számot (personnummer), ami hasonlít a magyar személyi számhoz: hat számjegy a születési év-hó-nap plusz négy számjegy a végére. Ez annyira fontos itt, hogy enélkül gyakorlatilag semmit sem lehet elintézni, mondhatni enélkül "nem lehet élni" Svédországban. A svéd rendszer abból a szempontból jobban szervezett mint a magyar, mert nem kell mindenhez külön szám (adószám, TB szám), ezt mindet ez az egy helyettesíti itt. A személyi szám központilag nyilvántartott, vagyis mindenki, akitől valami szolgáltatást rendel az itt élő polgár, a nyilvántartótól szerzi be az információt, hogy valós személyről van-e szó. A lekérdezés számítógépes rendszeren keresztül egyetlen pillanat alatt zajlik. Személyi szám kell a bankszámlanyitáshoz, társadalombiztosításhoz, az előfizetéses szolgáltatásokhoz (telefon, internet), a bevásárlóközpont pontgyűjtő kártyájához, de még a kórházi informatikai rendszerbe történő regisztrációhoz is. A bűvös szám 7-10 napon belül megérkezik, levélben.

BANKÜGYEK

A bankszámlanyitás (Hudiksvalls Sparbank) sok élménnyel és tapasztalattal gazdagított, és nemcsak abból a szempontból, hogy ezt végre teljesen egyedül, és csak svédül (az angolt nem hívva segítségül) sikerült elintézni, hanem abban a tekintetben is, hogy ismét bebizonyosodott, mekkora különbségek vannak a magyar és külföldi bankok üzletpolitikája között. Itt tudtam 0 egyenleggel számlát nyitni, és a bankszámlánál nem létezik havi számlavezetési díj vagy csomagdíj. Az igényelt VISA kártyát és a feleségem társkártyáját egy héten belül kiküldték postán, amit az első használatnál kellett a bankban aktiválni. A kártyák éves díja a magyarországival egyező nagyságú. Természetesen nincs kártyahasználati díj a kártyás vásárláskor, de az automatából történő készpénzfelvételkor sem! Ez úgy értendő, hogy Svédországon belül bármelyik bank bármelyik automatájából tetszőleges alkalommal vehetünk fel készpénzt. Javasolták is, hogy nem kell egyszerre sok készpénzt kivenni, inkább többször kisebb összegeket. A visszaélések (kártyalopás) megelőzése céljából természetesen van napi ill. heti készpénzfelvételi limit is. A számlához adtak egy kis kódgenerátort, amit az internetes bankoláshoz kell használni, akkora és úgy fest mint egy közepes kavics. A netbanknál a bejelentkezéshez nem kell a hosszú bankszámlaszámot megjegyezni, erre is a személyi számot használják. A kódgenerátor a biztonságos bankoláshoz kell, ez személyes PIN kóddal működik és minden tranzakcióhoz új kódot lehet vele generáltatni. Nagyon egyszerű a használata, kipróbáltuk. Az internetes bankolást egyébként mindenki előszeretettel alkalmazza, a szolgáltatók is ezt preferálják. Kiküldik a számlát, amin szerepel egy számlakiállítási díj (pl. 25 korona), és egy udvarias javaslat, hogy ezt megspórolhatom, ha nem kérek papírszámlát, hanem mindent elektronikusan intézek (az e-számlát persze kinyomtathatom magamnak, ha akarom). A netbanknak sincs semmilyen díja, a számlákat akár eseti akár rendszeres átutalási megbízással fizetve költségmentesen bankolhatunk. Egyedül a nemzetközi átutalásnál számítottak fel díjat, 100.000 Ft után 10 koronát (270 Ft)... ez is töredéke az OTP-nél megszokott nemzetközi tranzakciós díjnak.

MOBILTELEFON
A mobiltelefon beszerzése sem volt bonyolult, ehhez még személyi szám sem kellett (feltöltőkártyásat kerestünk), itt a szolgáltatók közül egy olyat választottunk (halebop), aki ugyan nem a legnagyobb cég, nincs is saját hálózata, hanem a legnagyobb szolgáltató (TELIA) rendszerét és lefedettségét élvezi, ugyanakkor olyan áron kínál feltöltőkártyás szolgáltatást és percdíjakat, mint más nagy cégeknél az előfizetéses rendszer. Vezérelv volt az is, hogy a már itt élő magyarok is ide szegődtek, a tapasztalataik kiválóak voltak (ráadásul a haleboppal voltak az ügyfelek a legelégedettebben a mobilszolgáltatók közül 2008-ban a SKI -Svenskt Kvalitetsindex- felmérése szerint), és nem utolsósorban, így a kis hudiksvalli magyar kolónia minden tagja 0 korona percdíjjal beszélhet egymással. Hívásonként csak egy kapcsolási díj van, ami kb. 14 forintnyi díj, és ennyi. Minden más svéd telefonszámra a percdíj 59 öre, vagyis 16.50 Ft. Ahhoz, hogy ezt a kedvező díjat tartani lehessen, 30 naponta legalább egyszer fel kell tölteni a kártyát minimum 50 koronával (ez kb.1400 Ft), amit nyilván teljesen le lehet beszélni. Ha úgy tekintjük, ez az "előfizetési" díj. Ha nem tölti fel a kártyát az ügyfél, akkor annyi történik, hogy a percdíj felmegy 2 koronára (56 Ft) minden hálózatba, a következő töltésig. Sajnos kártyafüggetlen telefonunk nem volt Magyarországon, így vennünk kellett kettőt, ezek mindig drágábbak így, ha nem előfizetéssel együtt vesszük meg, de ezt be kellett vállalni.

INTERNET
Az internet kicsit macerásabb volt. Ehhez meg kellett várni a személyi számot. A bérelt lakásokban be van vezetve a szélessávú vezetékes internet, ott villogott hívogatóan az előszobafalon a kis dobozka, arra várva, hogy kábelt dugjunk bele. Az internetszolgáltatók között válogatva a Bahnhofra szavaztunk, akinek a kórházból írtunk egy megrendelőt e-mailen, majd gyors választ követően várnunk kellett egy ideig, mire életre kelt a vonal. A beállításokkal is elvacakoltunk egy darabig, mire a vezetékvégből egy router segítségével a lakáson belül használható vezeték nélküli internet lett, de végre megbízhatóan működik a rendszer, és elég gyors is: letöltés: 30 Mbit/s, feltöltés 5 Mbit/s, korlátlan adatforgalom, a havidíj: 268 korona (7500 Ft).
Kiegészítés: A Bahnhof néhány hónap múlva szerződésmódosítást ajánlott,mert ezt a csomagjukat megszűntették. Az új csomag: Fel-/Letöltés is 30Mbit/s 289 sek/hó díjért, továbbra is korlátlan adatforgalommal.

TV
Kábeltelevíziót nem kellett rendelnünk, egy alapcsomag benne van a lakás bérleti díjában (csakúgy mint a fűtés és a víz, lépcsőháztakarítás illetve szemétszállítás). Tudjuk, hogy van egy mindenki által külön fizetett TV adó is, erről még egyelőre nem kaptunk csekket. Foghatók a legfontosabb svéd állami csatornák és néhány kereskedelmi is, összesen vagy 10 csatorna. Van (nagyobb) gyerekeknek való Cartoon Network és a felnőtteknek Viasat 3, Viasat 6, Viasat Nature, MTV (nem, nem a  Magyar TV, hanem a Music TV). A svéd szövegértés egyik legjobb módszere a TV nézés, igaz, hogy az esti filmeket nem szinkronizálják, hanem svéd felirattal mennek. Nem baj, az angolt is lehet így gyakorolni.

AZ ELSŐ SVÉD BÚTOROK
Mivel nem sok bútort hoztunk magunkkal, szükséges volt néhány alapvető beszerzés. Választásunk a JYSK-re esett, egyrészt mert IKEA nincs a városban, másrészt ha akciókat találunk, sokat meg tudunk náluk takarítani. Az akciókat nagyon érdemes figyelni, az amúgy sem csillagászati árakat időnként megfelezik, és ekkor nagyon megéri hozzájuk menni. Szerencsére nem egyszerre áraznak le mindent, így minden hónapban lehet valami kicsit venni, amit jobban kibír a családi kassza is. Étkezőasztalt és székeket, ágyat és matracokat, éjjeliszekrényt vásároltunk valamint függönyöket, apró szükséges kiegészítőket. A JYSK-kel kapcsolatban volt egy érdekes élményünk. A bolt dolgozói már jól ismertek bennünket, annyit jártunk oda méricskélni, számolgatni, és időnként venni ezt-azt. Már ismerősként mosolyogva köszöntöttek, és mindig készségesen segítettek, néha el is beszélgettünk, ők is kérdezték, honnan jött ez a sok új arc a városba. Egyik alkalommal egy árleszállításnál megvettük az étkezőasztalt a 4 székkel, és elégedetten vittük haza. Néhány nappal később döbbenten láttuk a hirdetőújságban, hogy még lejjebb, sokkal lejjebb vitték az árat, az eredeti ár felére! Rettentő mérges lettem. Pár nap múlva újra arra jártunk, valami más ügyben, és akkor az egyik eladóval beszélgetve szóvá tettem, mennyire dühös voltam rájuk emiatt. Az eladónő mosolyogva nyugtatott meg: ne izguljak, csak hozzam be a blokkot, mert náluk árgarancia van! Vagyis ha egy áru ára lemegy, de a vásárló azt az árleszállítás előtt 14 napon belül vásárolta a magasabb áron, akkor a blokk ellenében egyszerűen visszaadják a különbözetet (levásárolható ajándékkártya formájában). Szerencsére még nálam volt a blokk, így lett az a furcsa helyzet, hogy kifelé menet egy üzletből "gazdagabb" voltam, mint amikor bementem! Mindenesetre a következő nagyobb tétel vásárlásánál már megsúgta az eladó, mikor lesz ez is féláron...

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése