2009. március 22., vasárnap
Újszülött újraélesztés tanfolyam
A kórház szervezésében egy egésznapos továbbképzésen vettünk részt,
melynek témája az újszülött újraélesztés volt. A tanfolyamon
mindenkinek kötelezően részt kell vennie, aki munkája kapcsán
újszülöttekkel kerül kapcsolatba, így a szülészeken kívül természetesen
a gyermekgyógyászoknak, szülésznőknek, újszülöttes nővéreknek is.
Ilyen témájú tanfolyamon Szegeden is részt vettem a szakképzés keretein
belül, a szegedi Gyermekklinika szervezte, nagyon profinak tartottam,
így elő is vettem az itteni kurzus előtt az otthoni jegyzeteimet a
felfrissítés miatt. Kár volt, mert csak összezavarodtam. Szegeden a
módszertan a nemzetközi ajánlásoknak megfelelően épült fel, amit az
American Heart Association és az American Association of Pediatrics
dolgozott ki, a vizsgát is ők akkreditálták. Itt azonban több ponton is
eltértek ezektől az ajánlásoktól, így azonnal felmerült a kérdés, mit
tegyek ha éles helyzetbe kerülök. A választ -kicsit meghasonlottan- az
adja meg, hogy kinek kell megfeleljek a munkám során: a svéd
előírásoknak és a munkáltatóm által támasztott követelményeknek vagy a
AHA/AAP képzésen tanultaknak. Széllel szemben ugye lehet, de nem
érdemes... szóval értitek. Azért leírom a képzés menetét (érthetetlen
orvosi kifejezésektől mentesen), mert tanulságos volt: kisebb
csoportokba osztva (egyszerre 10 fő) előbb egy 3 órás elméleti oktatást
kaptunk az egész témából, majd maszkkal lélegeztetést és
mellkaskompressziót gyakoroltunk az erre a célra kifejlesztett műanyag
babákon. Ezek Magyarországon is ismertek, mindent ugyanúgy kell rajtuk
csinálni mint az életben, és sokmindenben nagyon jól modellezik a valós
helyzetet: pl. emelkedik a mellkasuk, ha jó helyzetben van a fej és jó
helyre megy a befújt levegő. Amikor már azt hittük, jól megy minden,
elmélet, gyakorlat kipipálva, jött a meglepetés: a helyzetgyakorlat.
Ötfős csoportot kellett alakítanunk, amiben volt egy gyermekgyógyász,
egy újszülöttes nővér, egy szülésznő, egy segédnővér és egy
szülészorvos. Kimentünk az osztályra, és szétoszlottunk a szokott
helyünkre: az orvosok a dolgozószobába, a szülésznő és újszülöttes
nővér a szülőágy mellé, a gyermekorvos is kiment az osztályról stb. Az
oktató instruktor a szülőágy mellett egy (műanyag) újszülöttet nyomott a
szülésznő kezébe, és elmondta, milyen állapotban van: pl. 40.hétre
született, nincs spontán légzése stb. Óra indul, tessék. A szülésznő a
nővérrel kirontottak az újraélesztő-helyiségbe, és megkezdték az
ellátást, miközben riasztották telefonon a többieket. Egymás után
érkeztünk a kis helyiségbe, ahol a következő látvány fogadott: középen
folyik az újszülött ellátása, akinek még egy igazi (úgy értem igazi
szülésből származó) köldökzsinórja is volt köldökcsattal, illetve rá
volt egy kábellel csatlakoztatva egy számítógépre, ami össze volt
kapcsolva az újraélesztő egység monitorjával, és a laptop mögött egy
technikus ült a sarokban, aki a történteknek, beavatkozásoknak
megfelelően vitte be az adatokat a gépbe, s mi láttuk az
észlelőmonitorunkon, épp hogy áll a szívműködés, oxigénellátottság stb.
Az egész folyamatot a sarokba állított állványon bekapcsolt
videokamera rögzítette! Nemcsak imitáltuk a ténykedéseket, a mellkast
nyomni kellett, hogy legyen szívműködés, megfelelően kellett csinálni a
lélegeztetést, hogy ne sípoljon az észlelőmonitor az oxigénhiány
miatt, és fel kellett törni a gyógyszeres ampullát, és beadni a babának
az adrenalint, hogy beinduljon végre a keringés... Egy
örökkévalóságnak tűnt, mire szólt az instruktor (és amit láttunk a
monitoron is), hogy rendben, jól van a pici, abbahagyhatjuk. Ezután
bementünk a tanterembe, és visszanéztük videóról az egészet, majd
mindent kielemeztünk. A fölösleges lépéseket, a kommunikációs utakat és
hibákat, az egész eseménysort. Tanulságos volt... Kis pihenő után
visszamentünk a tetthelyre, és végigcsináltunk mindent mégegyszer,
kamera nélkül. Az előző hibákból tanulva sokkal gördülékenyebben ment
minden, és gyorsabban elértük a célt. Végül harmadjára is
végigcsináltunk egy menetet, kicsit más újszülött paraméterekkel és
ellátási/gyógyszer igénnyel, köldökkatéterezéssel, de megint a kamera
kereszttüzében. Amikor ezt a videót újranéztük, már elégedetten dőltünk
hátra: valahogy így kell ezt csinálni. Ebéd után pedig egy másik
teremben a köldökkatéterezést és a különböző lélegeztetési technikákat,
az intubálást gyakoroltuk. A gyakorlati részt tekintve elképesztően
sokat kaptunk ezen a napon, ki is fáradt az agyam estére.
Feliratkozás:
Megjegyzések küldése (Atom)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése